Dijital Pazarlama Uzmanı Nedir? Ne İş Yapar?

Dijital pazarlama uzmanı, marka ve işletmelerin pazarlama stratejilerini dijitale yöneltmeye başlamasıyla popülerlik kazanan bir meslektir. Pazarlama anlayışındaki gelişmelere baktığımızda o dönemde yaşanan olayların pazarlama anlayışına etki ettiği görülmüştür. Örneğin büyük buhran döneminde ‘Ne üretirsem satarım’ mantığı ile ilerleyen ürün anlayışından ‘iyi mal kendini satar’ mantığındaki satış anlayışına doğru bir gelişme görülmüştür. Bu doğrultuda bakıldığında ‘Bilişim Çağı” adıyla anılan günümüzde geleneksel pazarlama yöntemleri bırakılmış ve dijital pazarlama alanına yoğunlaşılmıştır. Bu yoğunlaşmanın nedeni elbette dijital alanda yaşanan gelişmelere dayanmaktadır.

Dijital Pazarlama, 1900’lerin sonuna doğru yükselen bir hız yakalamıştır. Bu gelişmede ”Teknoloji Devi” olarak anılan Google’ın doğması ve Yahoo gibi çeşitli arama motorlarının piyasaya sürülmesi etkili olmuştur. Çevrimiçi platformların oluşması ve teknolojinin gelişmesi de bu hızı artırmıştır.

Dijital Pazarlama Uzmanı Ne İş Yapar?

Dijital pazarlama uzmanı marka ve işletmelerin internet ortamında gerçekleştirilen pazarlama çalışmalarını oluşturma ve yönetme görevini üstlenir. Bir işletmenin marka bilinirliği, satış oranı gibi imajları dijital pazarlama uzmanlarının kontrolündedir. Bu görevleri listeleyecek olursak;

  • Reklam ve tanıtım çalışmalarını çeşitli kanallardan yürütür.
  • Dijital alana hakimdir ve güncel trendleri takip eder.
  • Firmanın hedef kitlesini analiz eder.
  • Marka bilinirliğini artıracak içerik yönetimi çalışmaları yapar.
  • Analiz ve ölçümleme araçlarını kullanarak stratejiler oluşturur.
  • Veri analizi ve raporlama işlemleri yapar.
  • Rakip firmaları analiz eder ve tanır.
  • Sosyal medya için pazarlama stratejileri oluşturur.

Dijital Pazarlama Uzmanı Yetkinlikleri

Dijital pazarlama uzmanı, dijitalin içinde olan bir meslek olduğu için dijital yetkinlikleri fazla olmalıdır. Aşağıda sıralanan yetkinlikler bir dijital pazarlama uzmanının hakim olması gereken özelliklerdir.

SEO ve SEM Çalışmaları

İçerik pazarlaması alanında yapılan faaliyetler için SEO (Arama motoru optimizasyonu) ve SEM (Arama Motoru Pazarlaması) bilinmeli ve bu alanlar için gerekli uygulamaları kullanma becerisine sahip olunmalıdır. Google Analytics, Screaming Frog, Semrush gibi uygulamalar buna örnek verilebilir.

Sosyal Medya Çalışmaları

Sosyal medya tanıtım ve reklamlarını yönetmek için Google ADS reklamları, meta reklamları gibi uygulamalar ve terimler bilinmeli, hakim olunmalıdır. Sosyal medya pazarlamasında sosyal medya dinamiklerini ve yeni trendleri bilmek bir dijital pazarlama uzmanı için önemlidir.

İçerik Üretimi & Yönetimi

Bir dijital pazarlama uzmanı içerik oluşturmayı bilmeli ve gelen içeriklerin kontrolünü yapabilme yetkinliğine sahip olmalıdır. Reklam metni oluşturma, SEO uyumlu makale oluşturma görevleri için yazı ve iletişim dili kuvvetli olmalıdır.

Yazılım Bilgisi

Yazılım bilgisi, dijitalin içinde olan bir meslek için önemlidir. Temel seviyedeki bilgiler yeterli olacaktır. Aşina olunması gereken başlıca yazılım bilgileri HTML, CSS, JavaScript, PHP, MySQL şeklinde sıralanabilir.

Tasarım Bilgisi

Temel tasarım bilgisi de dijital pazarlama uzmanında olması gereken yetkinliklerdendir. Bir resim işleme programı seçilerek ona aşina olmak yeterlidir. Bunun için oldukça popüler olan Adobe programları önerilebilir. Ayrıca bilinmesi gereken bir diğer yetkinlik için de htaccess dosyaları okuma ve değiştirme diyebiliriz.

Web Araçları Kullanımı

WordPress, Search Console gibi Google araçları panellerine hakim olmak önemlidir. WordPress birçok markanın tercih ettiği ve ajanslarda da sıkça kullanılan bir yazılımdır. Bu açıdan eklenti kullanımları, güvenlik önlemleri gibi özelliklerin bilinmesi önemlidir.

Analiz ve Raporlama Çalışmaları

Bir dijital pazarlama uzmanı markaların dijitaldeki konumunu iyi analiz etmeli ve stratejilerini buna göre belirlemelidir. Bunun yanında rapor yazma becerisi de gelişmiş olmalıdır çünkü markalar yapılan değişimler hakkında rapor veya sunum dosyaları istemektedir. Bu noktada Office programları kullanım yetkinliği ve yazım imla bilgisi öne çıkmaktadır.

Yukarıda temel seviye olarak belirtilen yetkinliklerde dijital pazarlama uzmanı gerektiği durumda sürece yetkinlikleri ile dahil olur, diğer durumda ise yakın departmanlarla ilişki içinde süreci verimli şekilde yönetir.

Dijital Pazarlama Uzmanı Neyi Bilmeli?

Dijital alan her geçen gün gelişmekte, kullanıcılar gününün birçoğunu sosyal medya veya diğer dijital platformlarda geçirmektedir. Şuan popüler olan sosyal medya uygulamalarının düşüşe geçeceği ön görülmemekte. Özellikle İnstagram, Twitter ve Facebook tek bir ele geçtikten sonra yapılan iyileştirme ve güncellemeler artmış durumdadır. Meta sosyal medya hesaplarının yanında Tiktok ve YouTube gibi diğer popüler uygulamalar da her geçen gün gelişiyor ve işletmeler için kitle yönetimine olanak sağlıyor. Bu platformlarda kitlelere hitap etmek konforlu bir hal almış durumda. Uygulamaların tasarım yapısı gereği kullanıcının istediği şekilde içerikler bir kaydırma ile önünde ve hızlı şekilde istenilen bilgiyi sağlamakta. Kullanıcı hızlı, etkili ve güçlü bir şekilde bilgi almak istiyor. Bu uygulamalar her şekilde kendini geliştirmeye devam ettiğini düşünürsek dijital pazarlama uzmanının yapabileceği iki şey vardır:

  1. İçerik ve reklam yönetimine dikkat etmeli ve çok yönlü çalışmalıdır. Yalnızca arama ağlarında yayınlanan içerik yeterli olmayacaktır çünkü kullanıcılar aramalarını sosyal medya ağlarına yöneltmiş şekildedir. Aynı içerik; resim, video gibi araçlarla desteklenerek farklı mecralarda paylaşılmalıdır. Çünkü kullanıcılar uzun yazıları artık okumamaya başlamış, kısa ve etkili bilgiye alışmış durumdadır. Kitleye göre web yazıları ve sosyal medya yazıları ayarlanmalıdır. Bu içerik yönetimi marka bilinirliğini sağlayacaktır. Ayrıca reklam yönetimi de bu özelliklere uygun yapılmalıdır.
  2. Dijital platformların gelişmesiyle dijital pazarlamanın ilerleyen zamanlarda parçalara bölünen nitelikte olacağı öngörülmektedir. Buna Instagram SEO Uzmanı, Youtube SEO Uzmanı şeklinde örnek verebiliriz. Bu yüzden dijital pazarlama alanına yönelmek isteyen veya bu alanda çalışma yapan kişiler bir alanda kendini geliştirme yönünde tercih yapabilir.

Sonuç

Pazarlamada önemli olan pazarın istek ve ihtiyacını anlamaktır. Yöntemler değişir fakat bu hep aynıdır. Pazarlama miyopluğu olarak bilinen kavramı hatırladığımızda çağı yakalayamayan işletmelerin tutunamadığını biliyoruz. Bu noktada tam da çağın istek ve ihtiyaçlarını anlayan, güncel pazarlama teknikleri ile marka ve işletmelere değer katan dijital pazarlama uzmanı mesleğinin önemini anlayabiliriz.