2016 Yılı Mecralara Göre Reklam Yatırımları

MediaCat dergisi, Temmuz 2017 sayısında 2016 yılında yapılan Türkiye reklam, pazarlama ve medya yatırımları raporuna yer verdi. Rapora göre en eski geleneksel mecralardan olan basılı medyada düşüş gözlenirken televizyon ve dijital medya yatırımları pastanın en büyük payına sahip oldu.  2016 yılı mecralara göre reklam yatırımları şöyle gerçekleşti.

2016’da toplam reklam yatırımları 2015’e göre %10.96 oranında artış göstererek 7,1 milyar TL’ye ulaştı.  Buna göre basılı medya düşüşüne devam ederken, dijital medyanın yükselişi belirgin bir şekilde artmakta. 2016 yılı mecralara göre reklam yatırımları şöyle gerçekleşti.

Televizyon yatırımları 2015’te 3.270.05 milyon TL iken 2016’da 3.679.90’a yükseldi. Tüm mecralar arasında yatırım oranı %51,22 ile zirveye yerleşti. Önceki yıla göre ise %12,53’lük büyüme oranına sahip oldu.

2016’da en çok yatırım yapılan ikinci mecra dijital platform oldu. Bilgi iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle güçlenen ve çeşitlenen dijital medya %24,17 ile eski mecraları geride bırakarak ikinciliğe yerleşti. 2015’te dijitale yapılan yatırım 1.483.91 milyon TL iken sonraki yıl 1.736.01 milyon TL’ye ulaştı.  Bu veriler bağlamında %16.99 oranında büyüme gösterdi.

Gazete %13,56 ile en çok yatırım yapılan üçüncü mecra olsa da önceki yıla oranla 2,38 oranında düşüş meydana geldi. 2015’te 995.98 milyon TL olan gazete yatırımları 2016’da 973.87 milyon TL’ye geriledi.

Açıkhava reklamı kullanımı %6,25 pay ile gazeteyi takip ederken %8,18 oranında büyüdü. 2015 yatırımları 415.03 milyon TL olurken sonraki yıl 448.96 milyon TL’ye yükseldi.

Reklam yatırımlarında beşinci sırada %2,35 ile radyo yer alıyor. 2015 yatırımları 139.00 milyon TL iken 2016’da 168.96 milyon TL’ye ulaştı. Böylece tüm mecralar arasında %21,55 ile en yüksek oranda büyüme gözlendi.

Dergi 1,32 oran ile radyoyu takip ediyor. Gazete gibi dergi de düşüş gösteren mecralar arasında. 2015’te 98.97 milyon TL olan yatırımlarında 95.03 milyon TL’ye gerilemesiyle mecra kullanımında 3,98 düşüş yaşandı.

2015 reklam yatırımları arasında son sırada 1,13 ile sinema yer alıyor. Sinemada dijital uygulamaların gelişmesi, ürün yerleştirmenin yaygınlaşması gibi gelişmeler ile sinema mecrası kullanımı %14,03 büyüme payına sahip oldu. 2015’te 71.15 milyon TL olan sinema yatırımları 81.14 milyon TL’ye ulaştı.

Değişen dünya ve tüketici profilleri pazarlama çalışmalarını doğrudan etkilemektedir. Günümüzde tüketiciye ulaşmak güçleşmiş ve pazarlama uygulamalarında yenilikçi uygulamalar zorunlu kılınmıştır. Toplumsal gelişmelerle paralel değişen reklamcılık dünyasında ilerleyen yıllarda bu tablonun daha da değişeceğini söylemek yanlış olmayacaktır.