Türkiye’nin Sosyal Medya Kullanım Alışkanlığı

Statista’nın güncel sosyal medya kullanım alışkanlıkları üzerine yaptığı araştırmaya göre YouTube, Facebook ve Instagram en çok tercih edilen sosyal ağlar oldu. Bunun üzerine DigitalAge ve FikriMühim Türkiye’nin farklı illerinde çeşitli kitlelerle online görüşme tekniği kullanarak Türkiye’nin sosyal medya kullanım alışkanlığı verisini ölçen bir anket çalışması gerçekleştirdi.

YouTube

Katılımcıların %76’sı YouTube kullandığını, yüzde 33’ü bir YouTube kanalına üye olduğunu, yüzde 17’si iki kanala üye olduğunu, yüzde 26’sı üç kanala üye olduğunu, yüzde 24’ü ise dört kanala üye olduğunu belirtmiştir. En çok izlenen kanal türleri; müzik (yüzde 66), eğlence (yüzde 58), bilim ve teknoloji (yüzde 41), film ve animasyon kanalları (yüzde 41) oldu.

Katılımcıların yüzde 50’si gün içinde Youtube’u birkaç kez ziyaret ettiğini, yüzde 14’ü haftada birkaç kez ziyaret ettiğini söylemiştir.

Katılımcılar Youtube aracılığıyla pek çok markayı da takip ediyor. En çok takip edilen marka kategorisi %42 ile kültür sanat olurken, gezi %39, yiyecek içecek yüzde 38, sağlıklı yaşam %38, kozmetik %35, giyim %30, haber %28, moda %25 ve bebek markaları %22 olarak sıralanıyor. Katılımcıların yüzde 30’u Youtube videolarının satın alma kararlarını olumlu yönde etkilediğini belirtmiştir.

Facebook

Ankete katılan Facebook kullanıcılarının yüzde 25’inin listesindeki arkadaş sayısı 500’ün üzerindeyken ortalama arkadaş sayısı ise 352. Arkadaş listesindeki kişi sayısının fazlalığı etkileşimin de yüksek olmasını sağlıyor. Katılımcıların yüzde 35,6’sı gün içinde Facebook’u birkaç kez ziyaret ediyor.

Facebook’a giriş nedeni sorulan katılımcılar en çok bilgi edinme amacıyla (%60,2) siteyi ziyaret ettiğini söylüyor. Oyalanmak için girenler %55, eğlenmek için girenler %51,5, haber takibi için girenler %42,9, meraktan girenler %39,9, paylaşım için girenler %38,4 ve oyun oynamak için girenler ise %14 oranında.

Facebook’ta en çok beğenilen içeriklerin başında fotoğraflar (%71,9) geliyor. Video içerikler (%57,8), yazılı paylaşımlar (%47,8), capsler (%46,1), kişisel durum güncellemeleri (%34,4), canlı yayın videolar (%11,9) listenin devamında yer alıyor.

Facebook’ta en çok takip edilen marka kategorisi yüzde 42,1 ile giyim olurken yüzde 39 ile kültür sanat markaları ikinci sırada yer alıyor. Yiyecek-içecek %37,5, gezi %36,9, mekan %35,2, sağlıklı yaşam %30,9, kozmetik %29,8, moda %26,4 ve %22  bebek markaları olarak sıralanıyor.

Facebook’un marka satın alım kararını olumlu etkilediğini söyleyenlerin oranı yüzde 41,4 olarak belirlenirken bu kararı etkilemediğini söyleyenler ise %21,5.

Instagram

Instagram en sık girilen sosyal ağların başında geliyor. Katılımcıların yüzde 32’si saatte birkaç kez Instagram’a girdiğini belirtiyor. Instagram en çok eğlenmek ve oyalanmak amaçlarıyla tercih ediliyor.

Instagram marka takibinde de liderliğini koruyor. Katılımcıların %71’i markaları takip ediyor. Kadınların marka takip oranı %84, erkekler ise %63’lük marka takip oranına sahip. Kadınlar giyim markalarını ağırlıklı olarak takip ederken erkekler daha çok spor ve yiyecek-içecek markalarını takip ediyor.